Terminalfour is een SAAS bedrijf dat voor Universiteiten en Colleges een oplossing aanbied dat alle verschillende sites and content van afdelingen en richtingen in 1 systeem kan vatten. Ze bieden overzicht, access management en een set aan tools voor verschillende doeleinden en afdelingen. Onlangs hebben ze een pivot in customer-segment en focus doorgevoerd. Ze wilden graag een strategy sessie waaruit een one-page-businessmodel zou voortkomen.

De sessie was een volle ochtend waarbij beide founders en een derde management team lid verantwoordelijk voor communicatie aanwezig waren. In deze sessie schetste ik uit hun woorden op een groot whiteboard hun verhaal, hun visie en de problemen die ze tegen kwamen. Daaruit ontstonden nieuwe inzichten , letterlijk omdat de schetsen ook daadwerkelijk visuele terugkoppelingen zijn. Hiermee konden we de onderdelen van het businessmodel en de focus opnieuw rangschikken en vormgeven, gepaard met nieuwe inzichten en strategisch advies. Gewapend met deze nieuwe inzichten heeft Terminalfour bijvoorbeeld de communicatie op hun site effectief kunnen aanpassen.

Het uiteindelijke visuele resultaat is een gesimplificeerde versie van het Businessmodel en de visie van Terminalfour dat het team gaat gebruiken in de communicatie naar hun sales team, de stakeholders en als visueel kader bij verdere strategie sessies en innovatie sessies. Groot uitgeprint op A0 en gelamineerd is dit een goed middel om snel overzicht te krijgen of als uitgangspunt in verdere voortgang. Plak hem vol met sticky-notes of markeer met een whiteboard stift de onderdelen die aandacht verdienen of waar nieuwe kansen liggen.

Behalve een goed geslaagde klus was het ook een erg leuke dag in Dublin, Terminalfour is een jong bedrijf met veel developers en het was super om met een team samen te werken dat met zoveel passie en energie werkt aan een mooi product.